Pages

Sunday, December 26, 2010

Tahniah kepada organisasi dan peserta kursus!

25 Disember 2010-Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi,Kursus Pra-Perkahwinan telah berjalan dengan lancar sepanjang 2 hari ini. Terlalu banyak manfaat yang diperolehi daripada kursus ini bukan sahaja dalam ruang lingkup perkahwinan sahaja malah turut menyentuh tanggungjawab dan cara hidup sebenar sebagai muslim dan mukmin. Seharusnya kursus ini bukan dihadiri untuk melengkapkan syarat semata-mata malah untuk meningkatkan pengetahuan dan mempersiapkan diri untuk membina institusi kekeluargaan yang sakinah dan dilimpahi rahmat di sisiNya.

Khusyuk mendengar ceramah

Komunikasi 2 hala
Tambahan pula, perlu dihayati bahawa perkahwinan bukanlah untuk kepuasan dan melengkapi keperluan individu sahaja tetapi merupakan tanggungjawab kita sebagai khalifah untuk meluaskan dakwah dan menyuburkan bumi Allah ini dengan hasanah, perkara-perkara yang baik, melalui anak-anak dan keturunan yang bakal dilahirkan nanti.
Kalam cinta Ilahi dalam surah Az-Zariyat ayat 56 menyebut :

Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.

Setiap perkara yang dilakukan kerana Allah merupakan ibadah dan perkahwinan juga merupakan salah satu ibadah yang menjadi sunnah Rasulullah junjungan kita. Janganlah perjalanan menuju pembinaan bahtera suci ini dicemari dengan pergaulan yang tidak terbatas dan melalaikan termasuk melalaikan hati dari mengingati Allah Taala,jagalah hati (say NO to COUPLE and DATING culture):) Kalau berkehandakkan hubungan yg dredhaiNya,berusahalah untuk mengekalkan dan menjaga hubungan dengan cara yg mengikut syariat yg ditetapkan Ilahi.Ingat!kita bakal menjadi suami,isteri, ibu dan bapa. Bersedia 'menjadi' insan yang soleh dan solehah sebelum 'mencari' pasangan dan sentiasalah berusaha 'menjadi' hamba dan khalifah Allah yang taat untuk membimbing keluarga.

Jangan pula perkahwinan nanti menyumbang kepada statistik perceraian seperti tahun 2008 iaitu 22,289 kes yang mencatatkan peningkatan hmpir 50% berbanding tahun 2000:13,605 kes,itu belum lagi termasuk kes kecelaruan rumah tangga. Insya-Allah,sekiranya niat membina rumahtangga itu ikhlas kerana tuntutan dan mengharapkan redhaNya,ia akan bahagia ke akhirnya.

Terima kasih yang tidak terhingga kepada organisasi program (dari MT,Exco dan AJK :>) dan E-Tijarah Enterprise yang bersusah-payah merealisasikan program ini dengan jayanya dan penghargaan dan tahniah buat para peserta. Tanpa anda semua,apa lah erti kursus ini dijalankan. Mohon maaf atas segala kekurangan. Semoga usaha sekecil cuma ini mendapat ganjaran di sisiNya. Semoga Allah redha:)
Gambar kenangan antara beberapa peserta, organisasi yang terlibat dan pihak E-tijarah Enterprise. Setinggi tahniah dan terima kasih!


0 comments:

Post a Comment

 
MMORPG Games - MMORPG List - Video Game Music