Pages

Friday, May 21, 2010

Pertemuan bersama TNC HEPA

18 Mei 2010 : Satu pertemuan ringkas telah diadakan antara MPP mahasiswa bersama Dato TNC Hal Ehwal pelajar dan Alumni(HEPA), YBhg Prof Dato’ Dr Mohamad Razak yang bertempat di pejabat TNC HEPA,aras 5,bangunan canselori.

Pertemuan ini bertujuan membincangkan isu-isu kebajikan pelajar yang memerlukan perhatian segera. MPP yang terlibat adalah MPP Umum,saudari Nabilah bt Mohamad Maiyidin, MPP Fakulti Pendidikan,saudara Wan Ahmad Fahmi B Wan Abdul Hamed dan MPP FSKB sendiri.


Isu-isu yang dibawa oleh MPP FSKB adalah berkenaan mengadakan ATM Bank Islam di Kampus KL, isu bayaran tinggi di Plaza Rah dan penaiktarafan dewan kuliah di kampus KL.

Menyentuh mengenai isu ATM Bank Islam di kampus KL yang telah pun berlarutan dalam masa setahun, Dato’ TNC telahpun mengambil maklum akan hal ini. Beliau memahami masalah kesulitan pelajar untuk ke Bank Islam yang terletak jauh dari kampus. Malah beliau memberi jaminan bahawa pihak universiti sedang berusaha menyelesaikan masalah tersebut dalam jangkamasa setahun.

Berhubung isu bayaran yang tinggi di Plaza Rah pula, Dato’ Mohamad telah berunding dengan pemilik Plaza Rah bagi menurunkan bayaran bagi pelajar UKM, namun penurunan bayaran tidak dapat dilakukan atas sebab-sebab tertentu. Subsidi juga tidak dapat diberikan kerana pihak universiti mengalami masalah kurang peruntukan kewangan.

Setelah sekian lama,
dewan kuliah di kampus KL memerlukan proses penaiktarafan seiring dengan peningkatan prestasi UKM terutamanya bagi para pensyarah dan Pelajar Fakulti Sains Kesihatan Bersekutu, Fakulti Perubatan,Fakulti Pergigian dan Fakulti Farmasi yang menggunakan dewan kuliah tersebut. Penaiktarafan dewan-dewan kuliah ini adalah perlu kerana kampus KL sering menerima kunjungan daripada pelawat-pelawat luar dan pensyarah dari luar negara dan bagi memberikan keselesaan dan suasana pembelajaran yang lebih kondusif kepada pelajar kampus KL. MPP Mahasiswa kampus KL akan menyiapkan kertas kerja bagi permohonan penaiktarafan dewan kuliah ini dan menyampaikannya terus kepada pihak TNC HEPA bagi tindakan selanjutnya.

Selain daripada isu-isu kebajikan, perbincangan turut berfokus kepada isu-isu semasa berhubung universiti seperti kejatuhan UKM dalam dalam 2010 QS Asian University Ranking (AUR) dan peranan pelajar UKM dalam menyumbang kepada UKM dalam terma universiti penyelidikan.

Setinggi penghargaan kepada Prof Dato' kerana dapat meluangkan masa bagi membincangkan isu-isu kebajikan kritikal pelajar dan amatlah diharapkan semoga jalan penyelesaian dapat diambil segera bagi mengatasi masalah-masalah yang telah diutarakan.Sekian.

Suara Anda Keutamaan kami

0 comments:

Post a Comment

 
MMORPG Games - MMORPG List - Video Game Music