Pages

Monday, August 30, 2010

Motivasi peperiksaan:Tazkirah MPP Umum Syafiq terkesan di hati


29 Ogos 2010-Setinggi penghargaan tidak terhingga kepada MPP Umum, Muhammad Syafiq b Abdul Aziz kerana kesudian beliau untuk menyampaikan tazkirah ringkas kepada jemaah tarawih di Surau D, Kolej tun Syed Nasir pada ahad lepas.
Jemaah surau fokus mendengar tazkirah yang disampaikan

Tazkirah yang disampaikan menyentuh berkenaan motivasi sempena peperiksaan pertengahan semester FSKB dan Farmasi,tidak kurang juga sebagai motivasi kepada pelajar Fakulti Perubatan dan Pergigian.

Namun,apa yang lebih menarik,beliau menjadikan pengalaman beliau ke Palestin baru-baru ini sebagai 'stimulator' motivasi terbaik kepada para jemaah. Beliau menceritakan tentang keperitan hidup rakyat palestin, kesungguhan dan semangat mereka yang sangat kental (orang buta sekalipun sanggup menjadi mereka yang duduk di Tebing Negara mempertahankan Palestin) serta kekejaman tentera yahudi kepada rakyat Palestin. Sebagai contoh, mereka akan mengebom dan mengepung sesuatu kampung,kemudian tidak membenarkan sebarang bantuan ke dalam kampung tersebut,tanpa memberi makanan, membiarkan orang-orang kampung yang cedera dan akhirnya setelah 3 hari,mereka akan keluar begitu sahaja dari kampung tersebut. Ternyata sudah terang dan tidak perlu disuluh lagi, tentera Yahudi begitu kejam dan tiada perikemanusiaan.


MPP Syafiq turut mengajak jemaah untuk berusaha menolong saudara kita di palestin dengan apa jua cara sekalipun. Sekiranya mampu dengan wang,dermalah..atau senjata atau tenaga,atau sebagainya mengikut kemampuan.

Bebaskan Palestin!
Pesan beliau, niat untuk belajar harus dibetulkan kerana Allah, insya-Allah sekiranya niat kerana Allah dan untuk mencari keredhaan Allah,kita bukan sahaja berjaya di dunia malah di akhirat juga. Sekalung penghargaan sekali lagi buat MPP Syafiq yang sudi bertandang ke sini sekalipun sangat sibuk dengan tuntutan kerja setelah sekembalinya beliau ke Malaysia.

Akhir kata,semoga kita semua dapat memperbetulkan niat untuk berjuang di jalan akademik ini.

dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi

(Al Baqarah:30)

dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.
(Az-Zariyat:56)

Jagalah hubungan kita dengan Allah,sesama manusia dan sesama makhluk. 'Strive hard strive smart'!! Semoga berjaya buat semua!!:)


SALAM KEJAYAN,SEMOGA DIPERMUDAHKAN:)

2 comments:

Menapak kubur said...

Salam..
Syukran ili, perkongsian menarik..
Al-maklum la, akk xpegi dgr tazkirah tu..
Akk solat kt msjd Kg Baru..
Ili exam tak?? All the best ye..
Jihad2..Allahu akbar!!

Nur Ili bt Mohamad Tarmizi said...

Syukran kak zira,syafiq memang terbaik bab2 tingkatkan semangat org ni..semestinya kt exam,huhu...doakan ye kak:)Takbir!

Post a Comment

 
MMORPG Games - MMORPG List - Video Game Music