Pages

Wednesday, November 10, 2010

Kisah Banjir dan Gunung Berapi





Di kala masyarakat menikmati cuti Deepavali dan mahasiswa sedang cekal menghadapi musim peperiksaan akhir, sebahagian masyarakat di Perlis dan Kedah dan sekitar Gunung Merapi,Indonesia diuji dengan ujian yang lebih besar dari Ilahi:bencana alam banjir dan letusan Gunung Merapi di Yogyakarta.

Alhamdulillah, keadaan banjir di Kedah beransur pulih dengan jumlah mangsa yang dipindahkan menurun kepada 28,208 orang daripada 6,874 keluarga yang masih berada di 70 pusat pemindahan banjir. Ujian mangsa-mangsa letusan Gunung Merapi lebih hebat dengan angka kematian sebanyak 138 sejak ia mula meletus pada 26 Oktober lalu dengan lebih 289 lagi cedera, menurut Agensi Pengurusan Bencana Kebangsaan.

Sehingga kini, pelbagai pihak termasuk pihak kerajaan,pertubuhan-pertubuhan,parti-parti dan NGO yang menghantar pasukan sukarelawan dan mewujudkan tabung-tabung kemanusiaan demi membantu mangsa-mangsa bencana alam ini dalam proses pemindahan dan pemulihan.

Walaubagaimanapun, timbul pula agenda lain, isu banjir 'dipolitikkan'. Pihak A menuding jari ke pihak B, pihak D mempersalahkan pihak C, pihak E dikatakan lebih banyak berbakti berbanding pihak F yang gagal menangani masalah dan banyak lagi kerenah-kerenah politik yang dipertontonkan kepada rakyat. Pada hemat saya, rakyat dan lebih-lebih lagi kita mahasiswa perlu bijak memerhati dan menilai situasi. Jangan sekadar merujuk kepada satu sumber sahaja tetapi perlu analisis keadaan dari pelbagai skop berbeza. Dalam keadaan ini, kebajikan dan keadaan rakyat perlu menjadi prioriti, sisihkan agenda kepentingan peribadi politik ke tepi.

Mahasiswa jangan hanya sekadar menjadi pemerhati dan membuat kesimpulan melulu tetapi mahasiswa perlu melibatkan diri, melakukan perubahan dan membuat penilaian secara bijaksana.

Ayuh menghulurkan bantuan tidak kira dari segi tenaga, masa,wang dan juga sumber material. Semoga kita ikhlas melakukan kebajikan kerana Nya. Semoga Allah redha dengan usaha yang telah dilakukan.

Mahasiswa Mampu Merubah!

0 comments:

Post a Comment

 
MMORPG Games - MMORPG List - Video Game Music