Pages

Thursday, December 30, 2010

JPA dan PTPTN : Solusi dalam masa terdekat dan Info Tambahan


Assalamua'laikum w.b.t dan Salam Sejahtera

Terlalu banyak keluhan yang diterima berikutan pelajar-pelajar mengalami krisis debit kerana duit JPA yang masih tidak nampak bayangnya sehinggakan wujud gurauan yang mungkin ada pelajar yang sanggup mencari kerja untuk menyara kehidupan di universiti buat sementara waktu ini. Ini tidak kurang juga dengan beberapa pelajar yang mengalami masalah kemasukan PTPTN. Di sini terdapat informasi yang dapat membantu anda:) Penyelesaian jangka masa pendek adalah melalui BORANG PENDAHULUAN BIASISWA.
Berikut merupakan penjelasan lanjut:
  • Merupakan bantuan kewangan awal yang diberikan kepada pelajar-pelajar tajaan biasiswa/pinjaman yang masih belum menerima kemasukan duit tajaan/pinjaman pada semester tersebut (sertakan salinan surat tawaran dari penaja jika baru menerima pinjaman)
  • Mendaftar pada semester yang dipohon
  • Tidak berhutang pada semester sebelumnya
  • Sudah mendapat kelulusan perlanjutan tajaan bagi pelajar yang telah tamat tajaan. Sila sertakan surat kelulusan perlanjutan tajaan dari penaja
  • Kadar maksimum pendahuluan ialah RM 500.00
  • Setakan sekali salinan keputusan peperiksaan semester lepas

Sumber dari Unit Kebajikan Pelajar menyatakan bahawa borang-borang yang telah siap diisi boleh diserahkan kepada Pn. Wan Roshana, pegawai Unit Kebajikan yang akan ke Kampus KL pada setiap hari Rabu, borang akan diproses pada hari Khamis dan sekiranya tiada halangan,insya-Allah bantuan kewangan tersebut boleh diperolehi pada minggu yang seterusnya. Tiada caj yang dikenakan dalam perkhidmatan pendahuluan biasiswa ini dan jumlah pendahuluan yang diberikan akan dimasukkan ke dalam sistem akaun kewangan pelajar (bermakna pelajar tidak perlu membayar kembali secara tunai, hanya dipotong di dalam akaun pelajar).

Anda boleh mendapatkan borang ini daripada saya sendiri, atau di ruang borang-borang di Tingkat 5 ,Blok E atau boleh muat turun di pautan :
http://pkukmweb.ukm.my/~bendahari/borang/ukp/FR01%20-%20Borang%20Pendahuluan%20.doc


Khas buat pelajar PTPTN:
Saya menerima beberapa aduan daripada pelajar yang masih belum menerima sebarang transaksi daripada PTPTN. Setelah menghubungi Bahagian Kewangan Pelajar, saya dimaklumkan bahawa pelajar-pelajar yang masih belum menerima transaksi ini merupakan senarai yang akan menerima transaksi PTPTN untuk kali kedua pada bulan Januari. (maaf, tidak pasti hujung atau awal januari). Harap dapat bersabar atau sila isi Borang Pendahuluan Biasiswa:)


Khas buat pelajar yang tajaan biasiswa/pinjaman yang diberhentikan untuk semester ini kerana PNGK yang rendah bagi dua semester lepas atau sebarang sebab lain:
Masih ada harapan:)Anda disarankan untuk mengisi BORANG BANTUAN KHAS. Syarat-syarat permohonan seperti yang telah dinyatakan dalam post 29 November sebelum ini adalah seperti berikut:
  • Warganegara Malaysia
  • Pelajar Pra Siswazah yang mendaftar pada semester yang dipohon
  • Bantuan bagi menjelaskan yuran pengajian tertunggak sahaja (maksimum RM 1000),bukan untuk sara hidup!
  • Pendapatan keluarga kurang dari RM 2000.00 sebulan
  • Borang permohonan yang lengkap haruslah dikemukakan terus kepada Unit Kewangan Pelajar UKM
  • Tidak mendapat sebarang tajaan atau tempoh tajaan yang telah tamat atau tajaan tidak dibayar pada semester dipohon.

Sekalipun tarikh tutup permohonan Bantuan Khas ini adalah pada 31 Disember 2010, alhamdulillah Unit Kebajikan menyatakan bahawa mereka masih menerima permohonan daripada pelajar Kampus Kuala Lumpur.Borang ini boleh dimuat turun di pautan:

http://pkukmweb.ukm.my/%7Ebendahari/borang/ukp/Borang%20Bantuan%20Khas.doc

Borang-borang Pendahuluan Biasiswa dan Bantuan Khas yang telah siap diisi dan disertakan dengan lampiran lengkap boleh dikumpulkan kepada saya secepat mungkin sebelum hari Rabu (untuk diserahkan pada pegawai Bangi yang datang pada hari tersebut) atau anda boleh terus menyerahkannya kepada pegawai tersebut di Tingkat 5, Blok E pada hari Rabu (9 am-3.30 pm).

Diharapkan informasi ini dapat membantu anda! Semoga hal penting ini dapat disebarkan kepada yang lain. Kerjasama tertinggi anda sangat diharapkan.Terima kasih:)

Melahirkan Mahasiswa Berinisiatif!

0 comments:

Post a Comment

 
MMORPG Games - MMORPG List - Video Game Music